Opiskelijahuollon tukitoiminta
Tukihenkilöt toimivat yhdyshenkilönä erilaisten tukitoimien toteuttamisessa, opiskelijoiden, kodin, opettajien ja eri moniammatillisten toimijoiden välissä. Akuutissa ongelmatilanteessa tukihenkilö voi toimia sekä opettajien että asuntolanohjaajien tukena. Tehtävinä ovat mm. aktivointi opiskeluun, motivaation ylläpito. Tukihenkilö voi toimia tarvittaessa myös apuopettajana ja kerhonvetäjänä sekä työssäoppimisen ohjaajana. Opiskelijoiden vapaa-ajan harrastusmahdollisuuksien järjestelyssä voidaan hyödyntää myös tukihenkilöä.
Koulunkäyntiavustaja on henkilö, joka kuuntelee ja välittää nuoresta, toimivat mm. pienryhmän avustajina. Koulunkäyntiavustaja konsultoi tarpeen mukaan nuoren asioissa mm. nuorisopoliklinikkaa ym. tukiverkostoja. Avustaja on tarpeen mukaan tukena ensitapaamisella ja verkostopalavereissa. Koulunkäyntiavustaja voi olla myös mukana oppitunneilla ja auttaa tehtävien tekemisessä tai vain istua vierellä, että opiskelija tuntee olonsa turvalliseksi. Käytännön tehtävissä hän ohjaa ja opastaa. Opiskelijat lähestyvät koulunkäyntiavustajaa tekstiviestein ja kirjeitse, tarvittaessa asioista keskustellaan opiskelijan kanssa välittömästi.
Koulunkäyntiavustajan työtehtävät vaihtelevat esim. Aikalisässä keskeistä on olla puuttuva, kuunteleva ja välittävä aikuinen nuoren elämässä. Opiskelijoilla voi olla oppimisvaikeuksia, sosiaalisia, päihde- ja mielenterveysongelmia, osalta puuttuu aikuisen tuki ja malli vanhemmuudesta, jolloin avustajan rooli on moninainen. Moniammatillinen yhteistyö korostuu erityisesti yhteydenpito vanhempiin. Käytöstapojen opettaminen, yhteydenotot opiskelijoihin puhelimitse, varmistus kouluun tulosta ja poissaolojen syiden selvittäminen, kuulumisten vaihto ja tärkeiden asioiden selvittäminen pitkin päivää, opiskelijoiden terveydentilan seuraaminen ja kyseleminen, mikäli on aihetta, oppitunneilla opetuksessa avustamista ja opiskelijoiden avustamista, yleisen järjestyksen ylläpito, tauoilla yhdessäoloa opiskelijoiden kanssa ja mahdolliset kahdenkeskeiset keskustelut elämäntilanteista ja mieltä painavista asioista. Lisäksi ruuanlaitto opettajan apuna opiskelijoiden kanssa ruuanlaittopäivinä, rästitehtäviä tekevien opiskelijoiden avustaminen, opiskelijoiden muistuttaminen lääkäri-, nupo-, ym. ajoista ja vienti, mahdollisesti mukana esim. lääkärin tai terveydenhoitajan vastaanotolla, verkostopalavereissa mukana oleminen, opintotukihakemusten ym. asiakirjojen laatimisen avustaminen, to-paikkojen etsiminen ja to-sopimusten teko yhdessä opettajan kanssa, arvioinneissa mukana oleminen, to-paikoilla opiskelijan avustaminen, yhteydenotot to-paikkoihin, retkien suunnittelu yhdessä opettajan kanssa, hintojen selvittely, soitot, varaukset, järjestely jne.
Lisäopetustilan koulunkäyntiavustaja suunnittelee yhdessä opiskelijan, opettajan, erityisopettajan, opon tai kuraattorin kanssa opiskelijan Hops:in toteutumista. Kirjaan kävijät ja HOJKS-toteuman Wilmaan. Lähettää päivän päätteeksi opettajille / ryhmänohjaajalle/ yhdyshenkilöille /oppilashuoltoryhmälle tietoa niistä opiskelijoita, jotka ovat olleet lisäopetuksessa. Ohjaa ja auttaa opiskelijoita erilaisissa tehtävissä.
Osallistuu opiskeluhuollon palavereihin tarvittaessa. On myös keskustelua opiskelijoiden kanssa ja ohjaamista esim. kuraattorille ja terveydenhoitajalle. Lisäopetuksen opiskelijoista suurin osa on sellaisia jotka tarvitsevat paljon apua. On oppimisvaikeuksia, käyttäytymishäiriöitä, elämänhallinvaikeuksia, päihdeongelmia heräämisvaikeuksia, mielenterveysongelmat jne. Melkein kaikki opiskelijat, joilla on vaikeuksia omassa ryhmässään, ohjataan lisäopetukseen. Vaativia oppilaita voi olla jopa 8 yhtä aikaa. Jokainen opiskelija on yksilöllinen ja jokaisen kanssa täytyy osata toimia eri tilanteissa